Klachtenregeling
Natuurlijk kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de begeleiding die je is aangeboden. Dat is voor beide partijen niet prettig maar vooral niet voor jou. De beroepsorganisatie VIT heeft daarom op een rijtje gezet wat je kunt doen als je een klacht hebt.
Bespreek (zo mogelijk) je onvrede eerst met mij. Samen zullen we proberen naar een voor jou bevredigende oplossing te kijken.
Voelt je je niet in staat je onvrede of klacht te bespreken met uw therapeut, laat de situatie dit niet toe, of komt u er samen niet uit? Dan kunt je gebruikmaken van een klachtenfunctionaris. Hier zijn voor jouw geen kosten aan verbonden. Door op online klachtenformulier te klikken komt u bij het formulier om uw klacht te omschrijven en een aantal vragen te beantwoorden.
De Contactpersoon opvang klachten ontvangt het door u verstuurde formulier met de informatie en zal deze doorzetten naar de SCAG voor de inzet van een klachtenfunctionaris. Mocht de contactpersoon nog vragen hebben dan neemt deze contact met je op.
De klachtenfunctionaris kijkt met jou wat precies de klacht is, helpt je bij het formuleren van uw klacht of onvrede en onderzoekt wat u precies wilt met de klacht. Bezien wordt of een driegesprek met de therapeut mogelijk is om de klacht op te lossen.
Wanneer dit uiteindelijk voor jou niet leidt tot het oplossen van uw klacht of onvrede, dan heeft u de mogelijkheid je klacht voor een oordeel voor te leggen aan de geschillencommissie van de SCAG.
De klachtenfunctionaris zal u hier uiteraard ook over informeren.
De geschillencommissie doet onafhankelijk van alle partijen een uitspraak over je klacht, in deze fase geschil genoemd. De uitspraak is bindend, zowel voor u als voor de therapeut.
Klik op Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg voor informatie over de procedure van de geschillencommissie en het geschillenreglement.
Deze geschillencommissie is ondergebracht bij de gespecialiseerde organisatie De geschillencommissie in Den Haag.
Sinds 1 januari 2017 is er de klachtenwet Wkkgz, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, waar ook therapeuten die aangesloten zijn bij de VIT onder vallen. Deze wet schrijft voor dat cliënten bij het kenbaar maken van onvrede of een klacht de mogelijkheid moeten krijgen om voor oplossing van deze onvrede/klacht ondersteuning te krijgen van een klachtenfunctionaris. Wanneer dit onvoldoende is, moeten zij hun klacht voor een oordeel kunnen voorleggen aan een geschillencommissie. De zorgverlener dient daarom bij een geschillencommissie te zijn aangesloten.
De VIT-therapeuten zijn aangesloten bij de door de overheid erkende geschillencommissie van de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG). Dit is een professionele en niet commerciële geschilleninstantie.
Ook heeft de VIT een Wkkgz klachtenregeling dat, zoals artikel 13 punt 2 van de Wkkgz vraagt, is vastgesteld met een representatieve patiënten/cliëntenorganisatie, namelijk de organisatie Zorgbelang Inclusief.
Heb je nog vragen of aanmerkingen over deze klachtenprocedure? Bezoek dan de website van de VIT of stuur me gerust een mail naar info@lalitya.nl